Tolk

Als u vanwege een taalbarrière geen adequate zorg kan verlenen, kunt u de telefonische tolk inbellen. Aan de tolkdiensten van LiveWords zijn geen kosten verbonden.

Tolk bij taalbarriere

Alle zorgaanbieders kunnen gebruik maken van de tolkdiensten van LiveWords, dit geldt voor zowel zorg die onder de RMA valt als voor jeugdhulp. Aan de tolkdiensten van LiveWords zijn geen kosten verbonden. De zorgaanbieder bereikt de tolk via telefoonnummer: 020 - 820 28 92. RMA vraagt u te allen tijde het zorgnummer van de asielzoeker te vermelden in het gesprek met de tolkendienst, alleen dan gaan de kosten van de tolk rechtstreeks naar COA. De medewerkers van de tolkendienst zijn onpartijdig en hebben een beroepsgeheim. Wilt u meer weten over de tolkdiensten van LiveWords? Lees de handleiding. Wilt u gebruik maken van de applicatie van LiveWords op uw smartphone? Bekijk dan deze handleiding. Een live tolk wordt in geen geval vergoed.

Doventolk

Asielzoekers van alle leeftijden die doof, slechthorend of doofblind zijn, kunnen ondersteuning ontvangen van een doventolk bij het communiceren in privésituaties. Er zit wel een maximum aan het aantal uren dat een tolk per jaar ingezet kan worden. Kijk voor de voorwaarden in de Regeling Medische zorg Asielzoekers (RMA). 

Er is geen toestemming nodig voor de ondersteuning van een doventolk. Asielzoekers kunnen zelf via www.tolkcontact.nl een gediplomeerde doventolk zoeken. Declaraties voor een doventolk dient de zorgaanbieder in via een factuur aan declaraties@administratierma.nl